Ontwikkeling Stationsgebied

De gemeente wil het gebied rondom het station aanpakken.
Fotograaf: © Gemeente
Landelijk, regionaal en gemeentelijk wordt nagedacht en geïnvesteerd in de toekomst van openbaar vervoer. Dat geldt ook voor het station van 's-Hertogenbosch en haar omgeving. De gemeente onderzoekt de komende jaren wat de gewenste richting is voor dit stationsgebied. Dat doen ze samen met partijen zoals het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, provincie Noord-Brabant, NS en ProRail.

Station 's-Hertogenbosch is een belangrijk knooppunt voor het openbaar vervoer. Landelijk, regionaal én lokaal. De gemeente dat 's-Hertogenbosch een bereikbare en leefbare stad is en blijft. Voor haar inwoners, ondernemers en bezoekers. Ook vinden ze het belangrijk dat 's-Hertogenbosch een sterke positie behoudt, met de ligging tussen Amsterdam en de regio Eindhoven.

Wethouder Ufuk Kâhya: "Tegelijk zien we de aantallen reizigers per fiets, regionaal openbaar vervoer en trein nog steeds toenemen. Het station groeit uit zijn jasje. En de behoefte van reizigers verandert naar snel en gemakkelijk kunnen overstappen tussen verschillende manieren van vervoer. Van bus naar trein, of juist van de trein naar de fiets. Daarbij wordt het station een plek waar reizen, werken en recreëren bij elkaar komen. Een plek die voor iedereen goed toegankelijk is, en waar we schone en slimme mobiliteit met elkaar verbinden.

Inmiddels hebben het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, provincie Noord-Brabant, gemeente 's-Hertogenbosch en NS afspraken gemaakt over het doorlopen van het onderzoek naar het toekomstig stationsgebied. Ook is er een eerste zicht op bekostiging als er uit dat onderzoek een haalbaar plan ontstaat. In november 2020 is het zogenaamde MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur Transport en Ruimte) goedgekeurd. De gemeente heeft dit vertaald naar een raadsvoorstel dat ondertussen is goedgekeurd. Hierbij krijgt de achterkant van het station een belangrijkere functie.

Met ProRail gaat de gemeente diverse onderzoeken uitvoeren. Dat doen ze voor twee fasen van uitvoering. De eerste uitvoeringsfase richt zich op 2030. Het gaat daarbij om het station zelf en de direct aansluitende omgeving, zoals de voorpleinen. De tweede fase richt zich op 2040 en meer op het gebied er omheen, zoals het busstation en mogelijkheden om dichter bij het station te kunnen bouwen. Het heeft immers een centrale ligging in de stad en is van betekenis voor de ontwikkelingen in de Spoorzone. De gemeente vindt het daarom belangrijk om breder te kijken naar het gehele gebied.

Auteur:  Gemeente  Datum:  maandag 11 oktober 2021 
Bron:   Gemeente



Reageren

U kunt tijdelijk niet reageren op dit bericht


Er zijn geen reacties
______________________________________________________________________________
Meer Nieuwsberichten

15-10-21Windmolenpark De Rietvelden geopend
15-10-21Samen West veiliger maken
15-10-21Natuurwerkdag op 6 november
15-10-21Minder klachten over asfaltcentrale
12-10-21Let op met online fraude
12-10-21Tips ter voorkoming babbeltrucs
12-10-21Melden verward gedrag
11-10-21Herinrichting Onderwijsboulevard
11-10-21Ontwikkeling Stationsgebied
11-10-21Samen zien we meer (veiligheid)

Pagina 1 van 87

1 2   Volgende

Er zijn 868 berichten
Links van pagina's op deze site
Agenda BBS-Wijkplein Boschveld BrabantWonen Buurtkrant Copernikkel Documenten Gemeente Geschiedenis Home Links Nieuws OBB Ondernemersnetwerk Veemarktkwartier Vlekkenplan Werkgroepen Werkzaamheden Wijkplaats Wijkplan Zayaz