Boschveld Beweegt is de naam van het wijkplan voor de buurt Boschveld in 's-Hertogenbosch. Deze website is een gemeenschappelijk initiatief van BrabantWonen, Zayaz Gemeente 's-Hertogenbosch en OBB wijkraad.
Deze site bevat informatie over activiteiten en ontwikkelingen in de buurt.

Home BrabantWonen Gemeente OBB Zayaz Wijkplan

Agenda

BBS-Wijkpein

Boschveld

Buurtkrant

Copernikkel

Documenten

Geschiedenis

Links

Nieuws

Ondernemersnetwerk

Veemarktkwartier

Vlekkenplan

Werkgroepen

Oude site

Oud

1629-1874

1875-1910

1911-1919

1920-1929

1930-1939

1940-1949

1950-1959

1960-1969

1970-1979

1980-1989

1990-1999

2000-2004

2005-2009

2010-2014

2015-2019

2020-2024


1875 - 1910
Hoewel er niet buiten de vesting gewoond mocht worden, werd er in 1869 wel een spoorlijn geopend die van Utrecht naar Eindhoven liep (er reden al eerder treinen naar Boxtel). In 1890 kwam daar ook het laatste stuk van het Halve Zolenlijntje bij (die uit Lage Zwaluwe kwam). Het eerste (houten) station (met doorzicht op polder) werd geopend 1 november 1868. In 1896 werd het station vervangen door een stenen versie naar ontwerp van Eduard Cuypers. De eerste uitbreiding naar het Westen was dan ook de buurt Het Zand, tussen de vesting en het spoor. Dat gebied moest flink worden opgehoogd. Dat gold ook voor de verdere uitbreiding aan de andere kant van het spoor.

Het gebied staat op de kaart als het Bossche Veld. Verderop ligt nog de Maaij (of May). Er lopen door dit gebied 3 wegen, Paardenkerkhofsteeg (nu Paardskerkhofweg), Deuterscheweg en Het Kinderdijkje (nu beiden verdwenen). Het gebied staat regelmatig onderwater. Op een kaart van eind 19e eeuw is te zien dat er in dit gebied al wel een soort verkaveling van de grond is.

Waar nu de Oude Vlijmenseweg is, lag eerder een verharde weg die richting Deuteren ging.

De woningwet uit 1901 verplichte steden om uitbreidingsplannen op te stellen.

In 1872 besloten de erven van Het Bossche Veld en May om te komen tot een betere waterhuishouding in het gebied. Om dit mogelijk te maken werd gekozen om een stoomgemaal te bouwen. Door de slappe ondergrond viel de bouw niet alleen duurder uit (uiteindelijk 96.896 gulden) ook was er een strijd om het eigendoms- en gebruiksrecht van het gemaal. In juni 1875 werd het gemaal in gebruik genomen. Het gemaal stond aan de Engelenseweg.

Bron:
Het stoomgemaal van de polder Boschveld en May - BHIC



















Auteur: Alfred Heeroma
Datum initiele tekst: zondag 17 april 2022
Datum laatste update: maandag 18 april 2022
Reageren of iets toevoegen, laat het ons weten via mail
Geheel of gedeeltelijke overname van deze tekst alleen na (schriftelijke) toestemming van de auteur"
Nieuwsberichten

16-Sep-22Ontwerpbeschikking EKP-Noord ter inzage
16-Sep-22Evaluatie digitaal parkeren
14-Sep-22Gezondheidsmarkt en film komende vrijdag
03-Sep-22Boschveld Live Zomereditie
25-Aug-22Boschveld Live
19-Jul-22Een buurtsportcoach in de buurt
02-Jul-22Wegwerkzaamheden
20-Jun-22Nieuwbouw Weener XL bereikt hoogste punt
11-Jun-22Studenten Kunstacademie in protest
28-May-22Dag tegen inbraak

Meer nieuws





© 2007 - 2022 Alle rechten voorbehouden   ※   Ontwerp De Vrije Letter   ※
info@boschveldbeweegt.nl
Disclaimer
Uit onderzoek is gebleken dat donkere achtergronden beter zijn voor uw ogen