Boschveld Beweegt is de naam van het wijkplan voor de buurt Boschveld in 's-Hertogenbosch. Deze website is een gemeenschappelijk initiatief van BrabantWonen, Zayaz Gemeente 's-Hertogenbosch en OBB wijkraad.
Deze site bevat informatie over activiteiten en ontwikkelingen in de buurt.

Home BrabantWonen Gemeente OBB Zayaz Wijkplan

Agenda

BBS-Wijkpein

Boschveld

Buurtkrant

Copernikkel

Documenten

Geschiedenis

Links

Nieuws

Ondernemersnetwerk

Veemarktkwartier

Vlekkenplan

Werkgroepen

Oude site

Oud

1629-1874

1875-1910

1911-1919

1920-1929

1930-1939

1940-1949

1950-1959

1960-1969

1970-1979

1980-1989

1990-1999

2000-2004

2005-2009

2010-2014

2015-2019

2020-2024


1950 - 1959
De eerste jaren de oorlog waren voornamelijk gericht op herstel. Veel geld was er ook niet. Mede dankzij het Marshall plan (1948) kon Nederland vanaf de jaren 50 goed beginnen met de wederopbouw.

In Boschveld werd er flink gebouwd. Eerst langs het spoor (waar sportpark De Hooge Donken lag), maar ook woningen langs de Parallelweg. Hoewel de eerste woningen er waren voor de fabrieksarbeiders, werd er iets later ook gebouwd voor de middenstand. De Professor Keesomstraat en Buys Ballotweg zijn daar nog voorbeelden van.

Behalve in Boschveld werd er ook gebouwd in de Wolfsdonken (nu Paleiskwartier). Dat ging vooral om fabrieken, maar er werd ook een sportpark aangelegd. De sportactiviteiten van de Hooge Donken verhuisde naar dit nieuwe sportpark.

De naamgeving van de straten in Boschveld vond plaats op 4 november 1952. Hierbij werd toen al de buurt in 2 delen beschouwd. Aan de ene kant het gebied tussen sportpark/ industrieterrein de Wolfsdonken en Oude Vlijmenseweg waarbij de staten benoemd werden: Copernicuslaan, Simon Stevinweg, Van Leeuwenhoekstraat, Voltastraat, Ampèrestraat, Kelvinstraat, Buys Ballotweg, Kamerlingh Onnesstraat, Lorentzstraat, Röntgenstraat.

Daarnaast waren er de wegen die aansloten op de Parallelweg en de lichte industrie en de volgende namen kregen: Leeghwaterlaan, Chr. Huygensweg, Fahrenheitstraat, 's-Gravesandestraat, Mussenbroekstraat, Celsiusstraat, Samuel Morsestraat, Edisonstraat en Marconistraat.

In de jaren 50 werd er Boschveld flink doorgebouwd waarvan een aantal bebouwingen nog meldingen zijn terug te vinden.

- 1952: vermelding dat de Pastorie aan de Edisonstraat 28 is gebouwd.
- 1952: start bouw flats aan de Copernicuslaan.
- 1952: Op 3 maart 1952 werd een werkplaats van de Reinigingsdienst aan de Parallelweg in gebruik genomen.
- 1953/1954: bouw woningen onder andere 's-Gravesandestraat en Marconistraat.
- 1954/1955: winkelcentrum aan de Copernicuslaan. Een ontwerp van Gerald Holt. Het was het eerste buurtwinkelcentrum van Den Bosch. De 'winkel op de hoek' paste niet meer in naoorlogse stedenbouwkundige inzichten. Tegenwoordig heeft winkelcentrum een architectonische bescherming. Supermarkt De Gruyter nam een prominente positie in het winkelcentrum in. De Gruyterfabriek lag trouwens niet ver weg op het terrein achter de Veemarkt. Tijdens de bouw waren er aan de Celsiusstraat een paar noodwinkels waaronder een Spar en bakkerij.
- 1954: in juniwerd de jeugdcentrale opgericht. De organisatie richtte zich op activiteiten voor jongeren van 8 tot 24 jaar. In 1968 was de eerste uitgaven De Klaroen, het blad van deze organisatie.
- 1955/1957: start van de bouw parochiekerk 'Onze Lieve Vrouwe van Aldurende Bijstand' met 1200 zitplaatsen. De eerste paal werd 'geslagen' op 9 augustus 1955. De kerk werd in 1957 ingewijd door Bisschop Mutsaerts. Het was ontworpen door architect Van Moorsel voor een parochie van 6000 mensen.
- 1955: bouw benzinestation en wasplaats Purfina (architect Sybold van Ravesteyn) op hoek Copernicuslaan/ Simon Stevinweg (waar nu De Westhoek staat).
- 1955: de tweede fase van de Reinigingsdienst kwam gereed. Naast een nieuwe hal/ magazijn (waarvoor in 1953 al 465.000 gulden was vrijgemaakt) kwamen er ook 2 bedrijfswoningen.
- 1956: bouw scholen aan de Edisonstraat.
- 1956: bouw woningen aan Copernicuslaan.
- 1957: Woningbouw in de buurt is klaar. Er waren toen ongeveer 1300 woningen gebouwd. Pas in de jaren 60 en later volgde meer nieuwbouw.
- 1957: Rond deze tijd moet ook de afvalstoffendienst naar de Paardskerkhofweg zijn verhuisd. Er stonden toen al een aantal gebouwen zoals PK12 en PK14 en een paar woonhuizen.
- 1957: in september werd er in de Edisonstraat een gescheiden jongensschool (Clemensschool) en meisjesschool (Gerardusschool) ingewijd. In feite één gebouw, maar toch gescheiden.
- In 1957 bouwde Shell een depot in de industriehaven aan de Oude Engelenseweg.


Foto genomen vanaf de gashouder op 21 december 1956. In het midden loopt een spoor (Paardskerkhofweg richting industriehaven) met links daarvan (vermoedelijk) veilinggebouwen. Links daarvan de noodbungalows aan de Parallelweg. Rechts van het spoor de in aanbouw zijnde gebouwen van het Nutsbedrijf (Energie- en Waterbedrijf) en gebouwen van de Afvalstoffendienst. Rechtsboven de woningen die tussen 1953 en 1955 werden gebouwd. In de achtergrond de Sint Leonarduskerk (gesloopt in 1973).
Fotograaf: © P. Farla via Erfgoed 's-Hertogenbosch
Ook werd de stamlijn richting de Rietvelden aangelegd. De fabriek van Heineken werd vanaf 1953 gebouwd en in 1957 geopend. De lijn was ruim 3 kilometer lang en liep door Boschveld met een afbuiging bij de Paardskerkhofweg waar nu het Hart van Boschveld ligt. Een tweede lijn liep langs de Paardskerkhofweg en op een foto uit december 1956 is ook spoor te zien langs De Hooge Donken.

In 1951 werd het in de oorlog zwaar beschadigde station vervangen door een ontwerp van Sybold van Ravesteyn.

In 1951 vestigde ook kolen- en turfhandel Van Boekel zich in de buurt. Hun vestiging aan de Zuid Willemsvaart was niet meer toereikend. Het bedrijf kocht een terrein van 4400 m2 op de hoek van Copernicuslaan/ Oude Vlijmenseweg.

Begin jaren 50 is in de woning aan Fahrenheitstraat 19 een Franse school gevestigd. Hier kregen kinderen van Franse medewerkers bij Michelin les. Het ging om kleine klasjes van kinderen van het kader personeel. De fabrieksarbeiders waren doorgaans Nederlanders. Een verhaal hierover is te lezen bij het BHIC De school heeft bestaan tot eind jaren 60/ begin jaren 70.

In 1955 werd ook gebouwd aan de Stationstunnel die op 28 december 1956 door burgemeester Loeff werd geopend. De tunnel (die zelfs toegang gaf tot de sporen) vormde een verbinding met de stad.

In 1959 had Verel al een winkel in rookwaren op de hoek van Van Leeuwenhoekstaat/ Copernicuslaan, maar mogelijk zat de winkel er al eerder.

















Auteur: Alfred Heeroma
Datum initiele tekst: zaterdag 07 mei 2022
Datum laatste update: woensdag 14 september 2022
Reageren of iets toevoegen, laat het ons weten via mail
Geheel of gedeeltelijke overname van deze tekst alleen na (schriftelijke) toestemming van de auteur"
Nieuwsberichten

16-Sep-22Ontwerpbeschikking EKP-Noord ter inzage
16-Sep-22Evaluatie digitaal parkeren
14-Sep-22Gezondheidsmarkt en film komende vrijdag
03-Sep-22Boschveld Live Zomereditie
25-Aug-22Boschveld Live
19-Jul-22Een buurtsportcoach in de buurt
02-Jul-22Wegwerkzaamheden
20-Jun-22Nieuwbouw Weener XL bereikt hoogste punt
11-Jun-22Studenten Kunstacademie in protest
28-May-22Dag tegen inbraak

Meer nieuws





© 2007 - 2022 Alle rechten voorbehouden   ※   Ontwerp De Vrije Letter   ※
info@boschveldbeweegt.nl
Disclaimer
Uit onderzoek is gebleken dat donkere achtergronden beter zijn voor uw ogen